Daglig drift med kortbetaling

Håndtering af ordrer

Når du skal håndtere betaling for en ordre som er modtaget med kortbetaling skal du gå ind på ordren i online administrationen af din butik via ‘Salg’ -> ‘Ordrer’. Derefter finder du den ordre du vil behandle.

Ved siden af ordren klikker du yderst til højre på ”Rediger” eller direkte på ordrenummeret.

2016-02-04_1326

Herefter vil du kunne se ordren. Øverst på siden har du mulighederne og status omkring kortbetaling for ordren:

Hævning

For at hæve (capture) pengene skal du klikke på 2016-02-04_1450

Hvis det er aktuelt kan du ændre beløbet til et mindre inden du klikker – f.eks. hvis der er varer på ordren som er udgået, ikke er på lager osv.

Annullering

Du kan klikke på 2016-02-04_1450_002for at slette en transaktion. Dette bør du gøre inden du f.eks. annullerer en ordre.

Ændring af beløb

Inden du hæver transaktionen kan du ændre beløbet. Dog skal du være opmærksom på at du kun kan gøre beløbet mindre.

Transaktions-garanti

Uret viser dig status for transaktionen i forhold til Nets’ garantier. En gennemført autorisation er juridisk gyldig i 7 dage (jvf. indløsningsaftalen med Nets). Men i praksis vil en autorisation være anvendelig i 2 måneder. Dvs. pengene kan typisk captures (hæves) op til 2 måneder efter autorisation. Der er disse 3 status typer:

2016-02-08_1331 Authorize blev udført mindre end 7 dage siden

2016-02-09_1038 Sidste dag authorize er gyldig

2016-02-08_1331_001 Authorize blev udført mere end 7 dage siden

Risiko for svindel

Dette er en indikator der automatisk beregner risikoen for svindel, blandt andet baseret på kortets udstedelsesland, kortholders lokation på købstidspunktet og antal forsøg på at gennemføre en betaling. Er risikoen mellem eller høj, vil der være en tekst der beskriver problemet.

Indikatoren ses også på ordrelisten, hvor vises som en rød trekant med udråbstegn i. Den kan også vises ved siden af en hængelås.

Hængelåsen betyder at betalingen er foretaget med 3D Secure, det vil sige der er blevet sendt en besked med et nummer til kundens mobil, som kunden så har tastet ind i forbindelse med købet, og derved verificeret sig selv.

risiko

Indikatoren kommer fra Quickpay, og vil også kunne ses på transaktionerne i deres manager. Det er deres fraud filter, som vurderer betalingerne ud fra forskellige parametre. Disse parametre er blandt andet, hvis det samlede beløb på det pågældende kort inden for 24 timer overstiger 300 Euro (2200 kr.) eller betalingen er over 300 Euro (2200 kr.), så vil den altid vises som ‘Risiko for svindel’. At betalingen er markeret med ‘Risiko for svindel’ skal dog ikke ses om at der med sikkerhed vurderes at der er foregået svindel.

Du skal bruge din sunde fornuft, og evt. forsøge at kontakte kortholder for at få verificeret oplysningerne.
Er ordren unormal stor – er det for godt til at være sandt?
Søg på nettet, findes personen på adressen; passer telefonnummeret sammen med navn og adresse?
Søg på sociale medier; facebook m.m. (man kan søge på email adressen).
Er det en kunde som har handlet tidligere i shoppen?
Hvis ordren kommer fra udlandet,  er der en god grund til at kunden vælger at handle hos netop din webshop ?

Refundere betaling

Når en kunde returnerer en vare og skal have et beløb tilbageført, så findes ordren og der trykkes på 2016-02-09_1044 Herefter indtastes beløbet som kunden skal have tilbageført. Det er ikke muligt at refundere mere end det hævede beløb.

Kunder kan få link til at godkende kortbetaling

Nu kan du nemt og hurtigt få sendt en e-mail afsted til kunden til at godkende en betaling via Quickpay.

Det kan være nyttigt f.eks. til

  • Kunden gennemførte ikke betalingen (f.eks. hvis Nets systemer ikke svarer, eller kunden ikke lige kunne finde sit Dankort)
  • Ordren er blevet ændret og har en højere total
  • Kunden har valgt en anden betalingsmulighed men skal alligevel betale via kort

Dermed slipper du eller kunden for at skulle lave ordren helt forfra.

Forudsætningen for at få muligheden for at benytte disse betalingslink er at din ‘Online betalingsmuligheder’ er sat korrekt op med integration til Quickpay betalingsgatewayen.

Inde på selve ordren ved genveje vil der være en mulighed for at ‘send betalingslink’

Ordrestatus skifter efter afsendelse af betalingslink automatisk til afventer betaling, i modsætning til normalt bliver ordrestatus ikke automatisk annulleret efter ca. 1 time, men afventer at kunden indbetaler beløbet online, hvorefter status skifter til modtaget.

Det er vigtigt at man ændrer ordren under ordre detaljer, f.eks. tilføjer eller fjerner de produkter som kunden skal have og får trykket gem ændringer.  Det vil være ‘Sum inkl. moms’ beløbet som sendes til Quickpay og som kunden skal betale.

Kunden får en email med betalingslinket, når kunden åbner linket vil kunden få et betalingsvindue magen til det som vi kender fra webshoppen, så kunden skal indtaste sit kortnummer og udløbsdato og CVV eller hvis man har MobilePay på webshoppen vil kunden også få muligheden for at betale med Mobilepay.