Opsætning af layout for dine produktsider

Brug 10 minutter – dit salg kan stige 25%. Måske mere. Måske mindre.

Det handler om konvertering – hvor mange der gennemfører en ordre når de lander på en side i din webshop.

Når  en butik som Amazon præsenterer en kjole væsentlig anderledes end et fjernsyn er det langt fra tilfældigt. Det er fordi de har målt sig frem til de hvordan de skal præsentere produktet for at sælge mest muligt.

Normalt kræver det en der kan skrive template kode for at ændre på opbygningen af en vareside. Bøvl og udgifter.

Men ikke længere. Nu kan du selv bygge om på siden. Vi har også lavet nogle færdige forslag du kan bruge – som de er eller udgangspunkt.

Små ændringer kan gøre en stor forskel

Det lyder måske utroligt at en anden opbygning af en produktside kan gøre stor forskel. Produktet er jo den samme. Men det kan det helt sikkert i mange tilfælde!

Du skal både sikre at det enkelte produkt præsenteres bedst muligt. Det kan du f.eks. gøre ved at indsætte oplysninger om levering, guide til køb og andet.

En anden vigtig ting er, at sikre at kunden kommer nemt videre til andre produkter, hvis den de kigger på først, måske ikke lige fanger.

Det kan være, en kunde har søgt på “vinterjakke med hætte” og er kommet ind på et produkt med den beskrivelse. Men det var måske ikke lige sådan en jakke, kunden havde i tankerne. Der er det vigtigt, at vise nye forslag i form af for eksempel “Andre købte også” eller relaterede produkter.

Vi har lavet nogle færdige layouts

For at gøre det nemmere at komme i gang med opbygning af din produktside har vi lavet nogle layouts du kan bruge som de er eller tage udgangspunkt i.

Her kan du se, hvordan det samme produkt præsenteres i forskellige layouts:

Sådan kommer du i gang

Vi foreslår, du prøver mulighederne sådan her:

  1. Find inspiration hos nogen der allerede har optimeret. Kig for eksempel på hvordan  store (internationale) webshops bygger produktsiden op for samme kategori/type af produkter som dine.
  2. Vælg en opbygning for din produktside og tilpas den eventuelt
  3. Se efter en uge eller 2 i Google Analytics, hvordan det har påvirket din konvertering

Vælg et færdigt layout

Det nemmeste er at tage et af de færdig layouts. Du kan bruge det som det er eller som udgangspunkt for dine egne tilpasninger.

Du vælger et layout ved at gå til layout værktøjet og vælge ‘Produktsider’ i menuen. Denne video viser hvordan:

Tilpas dit layout

Når du har valgt det færdige layout, der er tættest på sådan som du gerne vil have det i din webshop, kan du tilpasse det.

Denne video viser, hvordan du fjerner, tilføjer og tilpasser de enkelte elementer:

Check din konverteringsrate i Google Analytics

Efter et stykke tid med din nye produktside kan det være en god idé, at se i Google Analytics om flere besøg bliver til salg.

Det gør du ved at logge ind i din Google Analytics.

Der vælger du i menuen til venstre ‘Konverteringer’ > ‘E-handel’ > ‘Oversigt’.

Vælg perioden du vil se for og sammenlign gerne med perioden før eller året før.

Du kan naturligvis også køre med forskellige layout af dine produktsider i nogle uger og så prøve at sammenligne dem. Husk dog, at der også kan være andre faktorer, der har indflydelse på din konvertering.