Outlook som e-mail program

Vi anbefaler generelt at bruge webmail til at læse og skrive e-mails. Dermed har du altid adgang til dine e-mail fra en hvilken som helst computer, tablet eller mobiltelefon.

Hvis du ønsker at bruge et e-mail-program på din Windows, Mac eller Linux computer så er Outlook inkluderet i Microsofts Office 365.

Du kan læse mere om programmet her: https://www.office.com/

Her kan du også hente en gratis prøve version af Office 365, inklusiv Outlook.

Installation af Office 365

Har du ikke allerede Office 365 installeret på din computer, skal du først have hentet programmet.

Det gør du ved at trykke på den røde ‘Installer nu’ knap, som du finder på denne side: https://portal.office.com/Home

Herefter går installationen igang.

Konfiguration af Office e-mail program

Automatisk mail opsætning

Den nemmeste måde at konfigurere Office e-mail programmet er ved at lade det gøre det automatisk.

Navnet du skriver, vil være det der vises som afsender. Du skal angive din email adresse og det password som du har til din Golden Planet webmail.

Når du har angivet det hele, trykker du ‘Næste’.

Du vil blive spurgt, via en pop-up, om du vil tillade at Microsoft Outlook konfigurerer serverindstillingerne for din mailkonto.

Her trykker du ‘Tillad’.

Du kan med fordel afkrydse ‘Spørg mig ikke om dette websted igen’.

På et tidspunkt vil den fortælle dig, at der kun kan oprettes ukrypteret forbindelse til din mailserver. Her trykker du bare ‘Næste’. Det har som sådan ingen betydning for din mail opsætning. Ønsker du en krypteret forbindelse, så se opsætningen længere nede.

Nu er du færdig med din opsætning – og kan trykke ‘Udfør’ – og så er du klar til at sende mails.

Manuel mail opsætning

Du har også mulighed for at opsætte din mail manuelt.

Her skal du vælge ‘POP eller IMAP’ og trykke ‘Næste’.

Brugeroplysninger:

Her indtaster du det navn som modtageren skal se når de modtager en mail fra dig, samt din mailadresse.

Serveroplysninger:

Ved kontooplysninger skal du foretage et valg mellem POP 3 og IMAP.

POP3 skaber lokale kopier af e-mails og sletter originalerne fra serveren, det vil sige at e-mails er bundet til den specifikke maskine, og ikke kan åbnes via en webmail eller separat klient på andre computere.

Sammenlignet med POP3, giver IMAP mulighed for at logge ind på mange forskellige e-mail klienter eller webmail interfaces og se de samme e-mails, fordi e-mails holdes på eksterne e-mail-servere, indtil brugeren sletter dem. I en verden, hvor vi nu kontrollerer vores e-mail via webmail, e-mail-klienter og på mobiltelefoner, er IMAP er blevet meget populær.

Vi anbefaler, at du bruger IMAP.

Under ‘Server til indgående post’ skriver du mail.gpserver.com det samme skrives under ‘Server til udgående post (SMTP)’.

Logonoplysninger:

Her indtastes din e-mail adresse samt dit password.

Derefter trykkes der ‘Næste’.

Herefter udføres der en kort test af indstillingerne. Tryk herefter ‘Luk’.

Og så er du klar til at modtage og sende mails ved klik på ‘Udfør’.

Fejl ved afsendelse af mail

Får du en fejl ved afsendelse af mail, skal du have ændret din smtp port (udgående mail port) til port 10025.

Det gør du ved først at trykke på ‘Filer’ i øverste venstre hjørne og derefter vælge ‘Kontoindstillinger’.

I ‘Kontoindstillinger’ vælger du den mailkonto det omhandler, og trykker ‘Flere indstillinger’.

Herefter vælges fanen ‘Server til udgående post’.

Sæt et flueben ud for ‘Serveren til udgående post (SMTP) kræver godkendelse’

Markér prikken ud for ‘Brug samme indstillinger som på serveren til indgående post’

Herefter vælges fanen ‘Avanceret’.
Under ‘Server til indgående post (IMAP)’ ændres porten til port 993, samt ‘Brug følgende type krypteret forbindelse’ ændres til SSL.
Under ‘Server til udgående post (SMTP)’ ændres porten til port 465 samt ‘Brug følgende type krypteret forbindelse’ ændres til SSL.

Bruger du POP skal du bruge disse oplysninger:
Under ‘Indgående post’ ændres porten til port 995, samt ‘Denne server kræver en krypteret forbindslse SSL/TLS’.
Under ‘Udgående post’ ændres porten til port 465 samt ‘Krypteringsmetode’ ændres til SSL/TLS.

Tryk ‘OK’ og ‘Luk’, og så skulle det gerne virke.