Google Analytics
Introduktion til Google Analytics
Google Analytics giver dig det bedste statistiske overblik over din side – og så er det ganske gratis.
Nogle fordele:
- Relativt nemt at bruge
- Mange funktioner
- Det er på dansk
- Hurtig integration
- E-handels modul der giver et godt overblik til dig der driver en webshop
Ulemper:
- Kræver i nogle tilfælde kodekendskab
- Kan være svært at gennemskue alle funktionerne
1: Opret en Google Analytics konto
Gå ind på Google Analytics og opret dig. Har du i forvejen en Google konto, kan du med fordel bruge den.
VIGTIGT! Det er vigtigt at du ikke opretter en konto til Google Analytics version 4 men den tidligere udgave. Version 4 er endnu i en form for beta og ikke helt moden endnu.
2. Opret din webside
VIGTIGT: Der findes 2 udgaver af Google Analytics. Du skal oprette til den der hedder ‘Universal Analtics’.
- Klik på tandhjul nederst til venstre for at komme til fanen ‘Administrator’
- Vælg ‘Opret konto’
- Angiv et kontonavn og klik på ‘Næste’
- Udfyld navn og vælg tidszone samt valuta for siden
- Klik på ‘Vis avancerede muligheder’
- Aktiver ‘Universal Analytics’ og udfyld med domænenavn
- Besvar spørgsmål om virksomhedsstørrelse m.v.
- Godkend servicevilkår
3. Integrer webshop med Google Analytics
Du skal bruge din sporingskode for at integrere din webshop med Google Analytics og begynde at indsamle data.
- Vælg fanen ‘Administrator’
- Vælg en konto i rullemenuen i kolonnen KONTO
- Vælg en ejendom i rullemenuen i kolonnen EJENDOM
- Klik på ‘Sporingsoplysninger’ -> ‘Sporingskode’ under EJENDOM
- Koden (Sporings-id) findes så øverst til venstre
Når du har koden, skal den indsættes i din webshop.
- Gå ind i din administration og vælg ‘Integration’ -> ‘Google Analytics’
- Indsæt koden og aktiver den
- Tryk ‘Gem ændringer’
Nu er du klar til at lære dine besøgende at kende – fx. hvilken browser benytter de, hvor besøger de fra (mobil, tablet eller pc) og hvordan fandt de din shop.
4. E-handelssporing
Som webshop ejer er det essentielt at have e-handelssporing på shoppen. Sporer du dine salg med e-handelskoden, så får du blandt andet præcis viden om omsætningen samt hvilke produkter dine kunder købte.
Vi har gjort det nemt for dig, når du har indsat din Google Analytics sporingskode, er e-handels koden allerede implementeret. Det eneste du skal sørge for er, at det er slået til på din Google Analytics konto. Det gør du på denne måde:
- Log ind på din Google Analytics konto
- Vælg fanen ‘Administrator’
- Naviger til den ønskede konto, ejendom og visning
- Vælg ‘E-handelsindstillinger’ i kolonnen VISNING
- Slå knappen ‘Aktivér e-handel’ + ‘Udvidet e-handelsrapportering’ til
- Valgfrit: Slå knappen ‘Aktivér relaterede produkter’ til
- Klik på ‘Næste trin’
- Klik ‘Udført’
Nu er du klar til at spore dine kunders handlinger på din webshop. Der kan dog gå op til 24 timer før der kommer data ind.
Vi understøtter på nuværende tidspunkt ikke udvidet e-handel.
5: Søgninger i webshop (Site Search)
Det kan være meget værdifuld viden at se, hvad besøgende søger efter i din webshop – som inspiration til hvad du skal markedsføre dig på, nye produkter der skal overvejes eller ord der skal optimeres så de bedre kan findes.
- Log ind på din Google Analytics konto
- Naviger til den ønskede konto, ejendom og visning
- Vælg Indstillinger for visning’ i kolonnen VISNING
- Slå knappen ‘Sporing af Site Search’ til
- I feltet ved ‘Forespørgselsparameter’ skriver du bogstavet q
- Klik ‘Gem’
Efter nogle timer eller dage når Analytics har samlet nogle data sammen, kan du se søgninger i butikken ved at gå ind i ‘Site Search’ under ‘Adfærd’ i Google Analytics rapportering:
6: Mål tilmelding til nyhedsbrev
Hvor mange tilmeldinger får du til dit nyhedsbrev via dine annoncer på adwords?
Måske har du kampagner der ikke skaber så meget salg her og nu, men giver tilmeldinger til dit nyhedsbrev og dermed mulighed at få et salg i hus senere den vej.
Det kan du måle ved at sætte tilmeldinger til nyhedsbrev op som et mål i din Google Analytics.
Klik på nederst til venstre når du er logget ind i Google Analytics.
Vælg det aktuelle website og klik på ‘Mål’ under sektionen ‘Visning’. Klik derefter på knappen ‘Nyt mål’:
Vælg ‘Tilmeld dig’ under ‘Engagement’:
Giv målet et navn (for eksempel ‘Tilmelding nyhedsbrev’) og vælg ‘Destination’ under ‘Type’:
Klik på knappen fortsæt og vælg på udfyld med /newsletter/subscribe-success ved feltet destination:
Klik nu på knappen Gem og dit mål er oprettet.
Når data efter ca. en dags tid begynder at komme ind kan du begynde at se analyser på tilmeldinger til nyhedsbrev – for eksempel ‘Mål’ under ‘Konverteringer’.
PROBLEM: Quickpay/Mobilepay registreres som kilden for alle eller nogle af transaktionerne
Er Quickpay/Mobilepay osv. angivet som kilde for mange af dine transaktioner, så skal du have gjort noget ved det. Det forhindrer dig i at se den oprindelige trafikkilde, der var ansvarlig for transaktionen. Betalingsgatewayen som referrer fortæller dig intet, og er i denne forstand noget der bør undgås.
Google Analytics starter en ny session, når en bruger kommer til webstedet fra en anden trafikkilde end den forrige (og når det ikke er et direkte besøg), selvom den foregående session ikke er udløbet. Du sender dem til betalingsgatewayen på en eller anden måde, og så sendes han tilbage efter en vellykket transaktion. Når brugeren ankommer til siden fra gatewayen, indeholder HTTP-overskrifterne henvisningsoplysninger, der siger, at den besøgende kommer fra fx. Quickpay.
Hvordan udelukkes betalings gateway-henvisninger?
Du skal bruge funktionen Referral Exclusion List. Den er tilgængelig via Google Analytics-grænsefladen under Admin -> (Property) Tracking Info -> Referral Exclusion List. Du skal tilføje værtsnavnet – enten domænenavnet eller et bestemt underdomæne, til listen. Dette sikrer, at et besøg der er angivet med en webadresse under det pågældende værtsnavn, ikke starter en ny session, hvis der allerede er en aktiv session.
Sådan ser vores Reference Exclusion List ud:
viabill.dk
danskebank.dk
quickpay.net
Mere hjælp til Google Analytics
Der findes en del guider og hjælpe sider hos Google selv, så står du og har problemer med at komme videre, så kig eventuelt her: Hjælp til Google Analytics eller her Kom godt igang med Google Analytics.
Consent mode
Du kan tilføje consent mode til Google Analytics – se denne guide om consent mode.
Link til Google Ads
Du kan bruge data fra din Google Analytics i din Google Ads ved at link de to sammen. Det er vist hvordan i denne video: