Opsætning af Google Shopping: Start her

Google Shopping er blevet en central del i kampen, om at få besøg fra Google, når potentielle kunder søger efter produkter den vej.

Med Google Shopping kan du få vist dine produkter øverst på Google med billede, titel og pris.

Du kan læse mere generelt om Google Shopping her.

Introduktion – det skal ske, kort fortalt

  1. Opret Adwords konto (hvis du ikke allerede har en) hos Google
  2. Bekræft dit website
  3. Opret Merchant Center konto hos Google
  4. Gør krav på dit website
  5. Link Adwords og Merchant Center
  6. Opsæt Google Shopping i din webshop
  7. Opret kampagne i Google Adwords

Opret Adwords konto

Hvis du allerede har en Google Adwords konto, kan du se bort fra dette og gå videre til næste punkt ‘Opret og bekræft website i Search Console’

En Adwords konto er gratis at oprette hos Google. Den er forudsætningen for, at du kan annoncere på Google’s tjenester inklusiv Google Shopping.

Hvis du allerede har en Google konto som du bruger til Gmail, Drev eller andet kan du bruge den som login til din Adwords. Er det en du (primært) bruger privat, kan det anbefales at oprette en ny Google konto, som du kun bruger til firma/erhverv.

Det nemmeste er først, at oprette en Gmail konto på https://mail.google.com og derefter bruge den til din Adwords og øvrige Google services.

Derefter kan du med fordel gå til http://ivaekst.dk/google-adwords, hvor du får en kupon på 600 kr. til dine første annoncer (udbetales når du har brugt for 200 kr.).

Du opretter din Adwords konto ved at gå til https://adwords.google.com/um/Welcome/Home og følge guiden.

Som den første annonce, kan du lave en såkaldt brand annonce, som kommer frem når man søger på navnet af dit firma og/eller webshop.

Lær mere om Adwords her:

Opret og bekræft website i Search Console

For at du kan benytte Google Shopping skal dit ejerskab af domænenavnet/websitet bekræftes.

Det gør du bedst via Google Search Console (tidligere Webmasterværktøjer). Så har du også den på plads til andre områder.
Brug eventuelt Google Analytics til at få verificeret dit domænenavn.

Du kan se hvordan i denne vejledning om Google Search Console.

Opret Merchant Center konto

  1. Gå til https://www.google.com/retail/merchant-center/
  2. Klik på knappen ‘Sign Up’
  3. Log ind med din Google konto (typisk samme som du har til Adwords)
  4. Udfyld formularen
  5. Bekræft dit websted

Gør krav på dit website i Merchant Center

Under oprettelse af din Merchant Center konto kan du gøre krav på dit website, som Google kalder det. En del af, at Google skal være sikker på, at du arbejder med et website som du ejer.

Du kan også altid checke og færdiggøre krav på dit website, ved at logge ind i Google Merchant Center. Der går du ind under ‘Virksomhedsoplysninger’ (Business Information)  og derefter ‘Website’. Klik på gør krav og du skal, for at det er på plads, se dette resultat:

Link Adwords til Merchant Center

Nu hvor Merchant Center er på plads, er det tid at linke den til din Adwords.

Hvis du bruger samme Google-konto til Merchant Center og Adwords, kan du gøre det nemt således:

  1. Log ind i Merchant Center
  2. Tryk på de 3 prikker i øverste højre hjørne
  3. Vælg ‘Kontolinking’
  4. Klik på knappen ‘Tilknyt’ ud for dit Adwords-kunde-id:

Hvis du IKKE bruger samme Google-konto til Merchant Center og Adwords skal du gøre følgende:

  1. Log ind i Adwords (i et andet browser vindue)
  2. Find dit Kunde-id øverst til højre
    adwords-kunde-id
  3. Markér og kopier nummeret
  4. Log ind i Merchant Center
  5. Vælg de 3 prikker i øverste højre hjørne
  6. Vælg ‘Kontolinkning’
  7. Klik på knappen: ‘Link konto’
  8. Indsæt dit Adwords kunde id og klik på knappen ‘Send linkanmodning’
  9. Gå tilbage til Adwords
  10. Klik på tandhjul-ikonet for indstillinger øverst til højre
  11. Gå til ‘Kontoindstillinger’
  12. Vælg ‘Merchant Center’
  13. Godkend din anmodning

Opsætning i webshop – vælg metode

Du er færdig med dine Google konti i denne omgang og det er tid at gå til administrationen af din webshop.

Hvis du har mindre end 25000 produkter og daglig opdatering af produktdata til Google Shopping er tilstrækkelig, så kan du overveje at bruge denne  metoden med et produktfeed der hentes af Google.

I guiden her på siden, vil vi vise hvordan du kan bruge en mere avanceret metode. Den en anelse sværere at komme i gang med. Til gengæld sender den opdateringer til Google kort tid efter de er sket og har ikke samme begrænsning i antal produkter.

API

  • Integration via API direkte til Google Merchant Center
  • Opsætning mere avanceret
  • Anbefales ved mange produkter eller behov for hurtig opdatering af produkter

Gå videre med integration via API

Produktfeed

  • Google Merchant Center henter produkter fra feed
  • Opsætning mere enkel
  • Anbefales ved mindre end 25000 produkter og daglig opdatering

Gå videre med produktfeed