Opsætning af Google Shopping integration

Google Shopping er blevet en central del i kampen, om at få besøg fra Google, når potentielle kunder søger efter produkter den vej.

Med Google Shopping kan du få vist dine produkter øverst på Google med billede, titel og pris.

Du kan læse mere generelt om Google Shopping her.

Introduktion – det skal ske, kort fortalt

  1. Opret Adwords konto (hvis du ikke allerede har en) hos Google
  2. Bekræft dit website
  3. Opret Merchant Center konto hos Google
  4. Gør krav på dit website
  5. Link Adwords og Merchant Center
  6. Opsæt Google Shopping i din webshop
  7. Opret kampagne i Google Adwords

Opret Adwords konto

Hvis du allerede har en Google Adwords konto, kan du se bort fra dette og gå videre til næste punkt ‘Opret og bekræft website i Search Console’

En Adwords konto er gratis at oprette hos Google. Den er forudsætningen for, at du kan annoncere på Google’s tjenester inklusiv Google Shopping.

Hvis du allerede har en Google konto som du bruger til Gmail, Drev eller andet kan du bruge den som login til din Adwords. Er det en du (primært) bruger privat, kan det anbefales at oprette en ny Google konto, som du kun bruger til firma/erhverv.

Det nemmeste er først, at oprette en Gmail konto på https://mail.google.com og derefter bruge den til din Adwords og øvrige Google services.

Derefter kan du med fordel gå til http://ivaekst.dk/google-adwords, hvor du får en kupon på 600 kr. til dine første annoncer (udbetales når du har brugt for 200 kr.).

Du opretter din Adwords konto ved at gå til https://adwords.google.com/um/Welcome/Home og følge guiden.

Som den første annonce, kan du lave en såkaldt brand annonce, som kommer frem når man søger på navnet af dit firma og/eller webshop.

Lær mere om Adwords her:

Opret og bekræft website i Search Console

For at du kan benytte Google Shopping skal dit ejerskab af domænenavnet/websitet bekræftes.

Det gør du bedst via Google Search Console (tidligere Webmasterværktøjer). Så har du også den på plads til andre områder.
Brug eventuelt Google Analytics til at få verificeret dit domænenavn.

Du kan se hvordan i denne vejledning om Google Search Console.

Opret Merchant Center konto

  1. Gå til https://www.google.com/retail/merchant-center/
  2. Klik på knappen ‘Sign Up’
  3. Log ind med din Google konto (typisk samme som du har til Adwords)
  4. Udfyld formularen
  5. Bekræft dit websted

Gør krav på dit website i Merchant Center

Under oprettelse af din Merchant Center konto kan du gøre krav på dit website, som Google kalder det. En del af, at Google skal være sikker på, at du arbejder med et website som du ejer.

Du kan også altid checke og færdiggøre krav på dit website, ved at logge ind i Google Merchant Center. Der går du ind under ‘Virksomhedsoplysninger’ (Business Information)  og derefter ‘Website’. Klik på gør krav og du skal, for at det er på plads, se dette resultat:

Link Adwords til Merchant Center

Nu hvor Merchant Center er på plads, er det tid at linke den til din Adwords.

Hvis du bruger samme Google-konto til Merchant Center og Adwords, kan du gøre det nemt således:

  1. Log ind i Merchant Center
  2. Tryk på de 3 prikker i øverste højre hjørne
  3. Vælg ‘Kontolinking’
  4. Klik på knappen ‘Tilknyt’ ud for dit Adwords-kunde-id:

Hvis du IKKE bruger samme Google-konto til Merchant Center og Adwords skal du gøre følgende:

  1. Log ind i Adwords (i et andet browser vindue)
  2. Find dit Kunde-id øverst til højre
    adwords-kunde-id
  3. Markér og kopier nummeret
  4. Log ind i Merchant Center
  5. Vælg de 3 prikker i øverste højre hjørne
  6. Vælg ‘Kontolinkning’
  7. Klik på knappen: ‘Link konto’
  8. Indsæt dit Adwords kunde id og klik på knappen ‘Send linkanmodning’
  9. Gå tilbage til Adwords
  10. Klik på tandhjul-ikonet for indstillinger øverst til højre
  11. Gå til ‘Kontoindstillinger’
  12. Vælg ‘Merchant Center’
  13. Godkend din anmodning

Opsætning i webshop

Du er færdig med dine Google konti i denne omgang og det er tid at gå til administrationen af din webshop.

Først skal du have koblet din webshop til Google Merchant Center. Det gør du sådan her:

  1. Log ind i Google Merchant Center  og find dit Sælger Id (Merchant Center konto Id) øverst til venstre – i stil med dette:
  2. Markér og kopier nummeret
  3. Gå tilbage til din webshop administration
  4. Her peger du på menupunkter ‘Integration’ øverst og vælger ‘Google Shopping’
  5. Indsæt dit Merchant Center konto Id. – med eksemplet herover vil det se sådan her ud:
  6. Klik på knappen ‘Gem ændringer’
  7. Du får nu et ny felt ‘Service account private key’ – og her skal indsættes din Service key, som er en lang tekst.
    Se næste afsnit om, hvordan du finder din Service account private key.
  8. Klik på ‘Gem ændringer’
  9. Du får nu mulighed for indstille din Google Shopping integration

Find din Service Account private key

    1. Gå til: https://console.developers.google.com – log ind via din google konto
    2. Gå til ‘Dashboard’ -> ‘Create project’
    3. Navngiv projektet – fx. mitdomænenavn-gs og tryk ‘Create’
    4. Gå til ‘Library’ og søg efter ‘Shopping’
    5. Tryk på ‘Content API for Shopping’ – og tryk ‘Enable’
    6. Gå derefter til ‘Credentials’ -> ‘Create credentials’
    7. Her skal du så lave den der hedder ‘Service account key’
    8. Vælg ‘New Service Account’, navngiv den, vælg en rolle (fx. Projekt – og Owner) og tryk ‘Create’
    9. Du får nu en private key downloadet til din computer. Denne fil skal du bruge om lidt – den skal åbnes i et tekst program som fx. Notepad.
    10. Vælg nu de 3 streger i øverste venstre hjørne og vælg ‘IAM & Admin’
    11. Herinde kopierer (copy/paste (marker og tryk ctrl+c)) du den Owner du lige har lavet – det ligner en form for mail adresse med et @ efter dit shopnavn – alt efter hvad du navngav din fil.
    12. Gå herefter tilbage til din Google Merchant Center, og i menuen (3 prikker) i øverste højre hjørne, vælges ‘Users’ (Brugere).
    13. Herinde skal du angive en ny user/bruger (tryk på det blå + tegn) – og her indsætter du så den ‘mail adresse’ du lige har kopieret (sæt musen i feltet og tryk ctrl+v) og trykker ‘Apply’.
    14. Så åbner du den fil der blev downloadet på din computer – den skal åbnes i et tekst program, fx. Notepad. Koden i den, kopierer du så ind i shoppen.
    15. Så kan du trykke ‘Gem ændringer’ og du er klar til at indstille din Google Shopping integration.
    16. For at se at det hele virker, kan du gå ind i ‘Værktøj’ -> ‘System opgaver’.  I løbet af kort tid vil den fremgå af oversigten, enten i “Planlagte opgaver” eller i “Nyligt udførte opgaver”.
      ../../symfony/app/backend/console google:shopping:updates –since=’last’ <- Kig efter dette og tryk på det blå ‘i’, derved kan det ses hvor meget der er overført til Google Shopping.

Indstillinger i webshop: Generelt

Siden for generelle indstillinger af Google Shopping i din webshop, ser sådan ud:

Google Service account key

Din Google service account key – se længere oppe hvordan den dannes og aktiveres.
Fjerner du denne kode og trykker ‘Gem ændringer’ vil din Google Shopping integration blive deaktiveret.

Google Shopping Account ID

Dit account id fra Google Merchant Center.

Default category

Brug denne kategori hvis produkters hovedkategori ikke har en specifik Google kategori specificerets

Standardbetingelser indstilling

Hvis du ikke specificerer stand på et specifikt produkt, så brug denne stand

Default set products as adult content

Standard voksen indhold indstillingen på alle dine produkter, når de eksporteres til Google Shopping

Send produkter uden billeder

Inkluder produkter i eksporten selvom de ikke har nogen billeder tilknyttet (det kan IKKE anbefales at aktivere dette!)

Minimum price for products to be submitted

Send kun produkter der har en normal salgspris, som er større end denne værdi

Minimum profit on products to be submitted

Send kun produkter til Google hvis deres fortjeneste (salgspris – kostpris = fortjeneste) er større end denne værdi

Submit products with no cost price

Send produkter uden kostpris

Force update or creation of all products after next save

Tvinger Google Shopping til at opdatere alle produkter

Indstillinger for standard kategori, stand og voksen indhold bliver brugt for alle produkter, hvor du ikke angiver noget andet, enten på den enkelte produktkategori eller på selve produktet.

Bemærk at pr. 1. september 2016 skal kategori angives for beklædning, software og medier – mere information her.

Indstillinger i webshop: Varianter

Hvis du har produkter med varianter (f.eks. farver og størrelser), så skal du i administrationen af din webshop under ‘Produktkatalog’ i menuen øverst vælge ‘Opsætning af varianter’:

obb-varekatalog-varianter

Alle produkter med varianter, som vil have med i Google Shopping, skal indstilles for hver enkelte variantgruppe, for at angive om det er en størrelse eller er en anden type variant (og dermed skal såkaldt ignoreres):

Efter hver ændring skal du selvfølgelig lige trykke på knappen ‘Gem’ nederst.

Indstillinger i webshop: Produktkategorier

Hvis der er produktkategorier som du ikke ønsker med i Google Shopping – for eksempel hvis det ikke er rentabelt i forhold til klikpris og fortjeneste – så kan du nemt udelukke alle produkter fra disse.

Det gør du ved at gå ind på redigering af produktkategorien og vælge fanen ‘Google Shopping’. Der kan du sætte en markering ud for ekskluder produkter og så selvfølgelig gemme ændringer.

google-shopping-obb-varekategorier

Angivelse af Google Shopping kategori er endnu ikke relevant for Google.dk idet Google ikke har lanceret Google Shopping Portal i Danmark.

Indstillinger i webshop: Produkter

Du har også mulighed for at udelukke produkter enkeltvis fra Google Shopping.

Det gør du ved at gå ind på redigering af det enkelte produkt og vælge fanen ‘Google Shopping’:

google-shopping-obb-vare

Den første indstilling er en mulighed for at udelukke et produkt – for eksempel hvis der ikke er fortjeneste nok på produktet i forhold til klikpris.

Den næste indstilling er ‘Stand’. Hvis du som standard har angivet i Google Shopping generelle indstillinger, at dine produkter er nye produkter, så skal du for produkter der er brugte eller renoveret, angive det på hver enkelt af disse.

Indstillingen ‘Voksen produkt’ skal angives til ‘Ja (IKKE familievenlig), hvis du for eksempel sælger sexlegetøj.

Stregkode

Per 14. februar 2017 er det et krav, at du angiver stregkode/GTIN på alle produkter der fra producenten har stregkode, for at et produkt kan komme med i Google Shopping.

Det sætter du på dine produkter, ved at gå ind på fanen ‘Data’ og tilføje den til stregkode feltet (har du varianter skal du gøre det på den enkelte variant).

2016-06-10_1224

Du kan gøre det meget nemmere at tilføje stregkode ved at tilkoble en stregkodescanner via USB til din computer. En sådan kan købes fra kun 300 kr – søg blot på Google efter USB stregkodescanner. Når stregkodescanneren er tilsluttet skal du blot placere markøren i feltet stregkode ved redigering af varen og så scanne stregkoden.

Har du mange eksisterende produkter der skal opdateres med stregkode, kan du også overveje at gøre det ved at eksportere produkterne, åbne i et regneark, indsætte stregkode og så importere igen. Mere om import/eksport her.

Mere information om stregkode finder du hos Google her

Send alle produkter fra webshop til Google Merchant Center

Generelt overføres alle produkter til Google Merchant Center hver gang de ændrer sig. For eksempel, når du ændrer pris eller et produkt bliver udsolgt. Det samme når du opretter et nyt produkt.

OBS. Det er et krav fra Google, at der er mulighed for levering direkte til adresse. Er dette ikke muligt, vil Google ikke godkende dig.

Hvis du har lavet ændringer i indstillinger og gerne vil sikre, at alle produkter overføres straks til Merchant Center, så kan du gøre følgende:

  1. Gå til ‘Google Shopping’ under ‘Integration’ i administration af webshop
    google-shopping-obb-menu
  2. Sæt on/off knappen ud for force update (tving opdatering) til ON og tryk derefter på knappen ‘Gem ændringer’
    google-shopping-force-update

Afvent at dine produkter bliver godkendt

Når dine produkter er overført til Google Merchant Center, skal de alle enkeltvis godkendes af Google, inden de vil blive vist i Adwords, og dermed komme frem som annonce ved søgninger på Google.

Du kan se om et produkt er godkendt, ved at gå ind på ‘Produkter’ yderst til venstre i Merchant Center. I kolonnen ‘Shopping’ skal der være et grønt flueben:

google-shoppin-produkt-godkendt

Der kan gå flere dage fra et produkt overføres til den er godkendt af Google.

Opsæt Google Shopping kampagne i Adwords

Når dine varer er godkendt i Merchant Center, så er du klar til at få sat kampagner op i Adwords. Derefter vil dine produkter få mulighed for at blive vist på Google Shopping ved søgninger på Google.

Du kan se her hvordan du kommer i gang og oprettet din kampagne:

Her en video på engelsk fra Google der viser hvordan:

Det er vigtigt, at du efterfølgende optimerer din kampagne.

Få lavet en god struktur og budjustering, så du får den rette visning i forhold til fortjeneste.

Når kampagnen har kørt et stykke tid, kan du også checke, om nogle søgetermer skal tilføjes som negativ søgeord eller om nogle produkter eller produktkategorier skal tages helt ud.

Her en video fra Google på engelsk, der viser nogle forslag til at komme i gang med optimering:

Hvis du ikke ser nogle produkter i Merchant Center

Hvis du i Merchant Center under ‘Produkter’ ikke ser nogle produkter, er her nogle forslag:

  1. Vent et øjeblik 😉 Der kan gå lidt tid fra overførsel af produkter er sat i gang til de bliver vist i Merchant Center
  2. Check at verificeret domænenavn i Merchant Center er præcis det samme som det din webshop kører på. Hvis du har verificeret www.dinbutik.dk men din webshop kører på dinbutik.dk (altså uden www.) så vil Merchant Center afvise dine produkter
  3. Check varianter. Produkter med varianter kommer ikke over, før du har indstillet dem specifikt til det (se vejledning lidt længere oppe på denne side)
  4. Check at Merchant konto nr. er korrekt. Hvis du arbejder med en Merchant Center konto der samler for flere (typisk som bureau), så check at du har angivet konto nr. for det specifikke domænenavn og ikke for “samle-kontoen”

Lager indstillinger i webshop i forhold til Google Merchant Center

Dine produkter vises kun i Google Shopping når de står som værende på lager.

Hvis du kører uden lagerstyring, så vil alle produkter bliver vist i google shopping som værende på lager.

Det vil sige hvis ‘Træk ud af lager‘ (i lagerindstillinger under produktkatalog) ikke er aktiveret, så kører du ikke med lagerstyring og alle produkter vises i Google Shopping som på lager.

Hvis du har ‘Træk ud af lager’ aktiveret, så kører du med lagerstyring. Lagervisning i google shopping afhænger af hvordan du har indstillet ‘Administrer lager-ikonets visning af lagerbeholdning’ i ‘Generelle indstillinger’ under ‘Indhold og layout’ > ‘Generelle indstillinger’.

Indstillinger fungerer sammen med google shopping på denne måde:

Administrer lager-ikonets visning af lagerbeholdningResultat på google shopping
Vis altid ikon baseret på varens reelle beholdningVarer vises som på lager når mindst 1 stk er på lager
Vis altid ikon som varen er på lagerAlle varer vises altid som på lager
Vis generelt ikonet ud fra varens lagerbeholdning, men vis altid som på lager ved varer med “Salg uden lager”Varer vises som på lager når: mindst 1 stk. på lager ELLER ‘Salg uden lager’ er aktiveret på fanen ‘Data’ for varen.

Hvis du ændrer indstillinger udover på det enkelte produkt (f.eks. generelle indstillinger for lager), så skal du for, at det træder igennem på google shopping overføre alle produkter. Det gør du sådan her:

  1. Gå til ‘Google Shopping’ under ‘Integration’
  2. Aktiver muligheden ‘Force update’ nederst
  3. Tryk på knappen ‘Gem’.

Bemærk, at hvis du har mange produkter kan det tage flere timer for Google Shopping at udføre opdatering af alle produkter.

Optimering

Det er meget vigtigt, at du optimerer dine kampagner på Google Shopping.

Hvis du arbejder med et lidt større budget, så overvej at tage fat et Adwords-bureau og få hjælp til optimeringen.

Vil du selv lave noget optimering, så er her 2 gode steder at starter: