MailChimp Produkt anbefalinger

Har du en MailChimp konto, og sender nyhedsbreve til dine kunder via den – og har du opsat E-handel? Så har du også muligheden for at sende produkt anbefalinger (Product Recommendations) til dine kunder.

Disse anbefalinger er baseret på, hvad andre kunder købte. Købsdata vil blive opdateret hver gang, en af dine abonnenter klikker et link i din kampagne og foretager et køb.

MailChimp analyserer disse data for, at identificere og rangordne op til 10 unikke produkt anbefalinger for hver af dine abonnenter, som du kan medtage i en kampagne eller automation. Der findes et eksempel på fem anbefalinger i dine abonnenters profiler, under E-commerce fanen i MailChimp

Kriterier for produkt anbefalinger

Der er visse kriterier der skal være opfyldt, for at der kan sendes produkt anbefalinger til kunderne.

  • Der skal være minimum 10 produkter i shoppen
  • Der skal minimum 50 kunder
  • Der skal være lavet mindst 500 ordrer i løbet af det sidste år
  • Produkter skal have et positivt lagerantal

Jo mere data der er at arbejde med, jo bedre anbefalinger kan der genereres. Er disse ting ikke opfyldt, vil der i stedet vises shoppens ‘Mest solgte’ produkter.

Vær opmærksom på, at integrationen skal være mindst 7 dage gammel, før at der i det hele taget kan genereres produkt anbefalinger.

Vær opmærksom på at der kan gå et stykke tid imellem Mailchimp opdaterer.

Hvorfor bruge produkt anbefalinger?

Du kan bruge produkt anbefalingsblokke og flette op til 10 produkter i dine e-mail kampagner. Det er en god idé at skræddersy antallet af anbefalinger du medtager, for mere effektivt at målrette dine kampagner.

Anbefal f.eks. flere produkter som led i et stort salg eller for at fremme et enkelt produkt til et mindre segment af abonnenter, der deler specifikke købspræferencer.

Anbefal relevante produkter til et segment af loyale kunder, der har lavet gentagne køb.

Indsæt produkt anbefalinger i dine kampagner

  • Opret en kampagne
  • Vælg liste/segment der skal modtage kampagnen
  • Angiv kampagne oplysninger, husk at lade ‘E-commerce link tracking’ være afkrydset
  • Træk elementet ‘Product Rec’ ind i din e-mail skabelon – og tilpas den.

Disse fleksible blokke kan trække produktets titel, pris og billede i din kampagne og kan kombinere op til 10 produkter. For at opmuntre dine abonnenter til at foretage et køb, er det en god idé at inkludere en knap i din blok, der linker til hvert enkelte produkts side i din webshop.

OBS: Da anbefalede produkter varierer fra abonnent til abonnent, skal du teste dine kampagner grundigt for at sikre, at de ser ud som du forventer.
Produktbilleder og titler trækkes direkte fra din butik og kan til tider være for store eller for små til det indholdsblok layout, du vælger. Billeder i e-mail-kampagner ser bedst ud, når de er dimensioneret til en maksimal bredde på 600 pixel.

Efter test, er du klar til at sende produkt anbefalinger ud til dine kunder.

Det bør du være opmærksom på

Her et par ting som vi har hørt man bør være opmærksom på med MailChimp som nyhedbrevssystem:

  • MailChimp kræver at du har link til afmelding af nyhedsbrev direkte hos dem (er som standard i bunden når man bruger deres design-skabeloner)
  • Send naturligvis kun til dem der har tilmeldt dit nyhedsbrev. Er der mange der klager over dit nyhedbrev kan din konto blive lukket.

Er der andet du ser man bør være opmærksom på hører vi det meget gerne på feedback@goldenplanet.com.

Mere hjælp til MailChimp

De har hos MailChimp pænt meget hjælp at hente. Mange steder når man er logget ind kan man klikke på hjælp og ‘video tutorial’.

De har også en lang række gratis e-bøger her og god support sektion her.