Ordrestatus

Ordrestatus kan hjælpe dig med at se, hvilke handlinger der skal gøres eller er foretaget for en bestemt ordre.
Skal ordren pakkes, afsendes eller refunderes?

Nedenfor forklares de forskellige statusser en ordre kan have, hvordan de oprettes samt hvordan man ændrer en ordres status.

Ordrestatus opsætning

Du finder listen under ‘Salg’ -> ‘Ordrestatus opsætning’.

Der er oprettet 9 forskellige ordrestatus som standard, disse burde være okay til at starte på, men det kan ske, efterhånden som du kommer igang med din shop, at du får brug for flere.

Afventer betaling (“Forudbetaling”) – Bruges til kortbetaling. Når der afventes besked om transaktionens gennemførsel fra Quickpay. Må IKKE bruges til fx. bankoverførsler, da den annullerer ordren automatisk efter et stykke tid uden svar fra Quickpay. Til fx. bankoverførsler skal der benyttes en anden status.

Annulleret (“Annulleret”) – Når en ordre er blevet annulleret.

Refunderet (“Annulleret”) – Når en ordre er blevet refunderet.

Modtaget (“Standard”) – Er den status en ordre får når en kunde har oprettet en ordre.

Afventer – Kan bruges når der afventes bankoverførsel eller svar fra kunden.

Afventer svar før pakkes – Kan bruges når der afventes svar fra kunden på et eller andet spørgsmål.

Restordre – Hvis produkterne ikke er på lager endnu, men skal behandles senere her.

Pakkes – Pakning/plukning af produkterne på ordren er igang.

Afsendt – Når ordren er afsendt.

Ved tryk på ‘Slet’ i højre side, kan en ordrestatus slettes. Ved tryk på ‘Rediger’, er det muligt at redigere en ordrestatus.

Opret ordrestatus

Skal en ordrestatus oprettes, skal der trykkes ‘Tilføj ny ordrestatus’ nederst.

Ved oprettelse af en ny status er der mulighed for at afkrydse nogle standarder. Hver status skal være repræsenteret mindst 1 gang i din shop. Du skal højst sandsynlig ikke afkrydse nogle af disse, ved oprettelse af en ny ordrestatus.

“Brug denne ordrestatus som standard” – skal kun være markeret ud for den status, som en nyoprettet ordre skal have. Fx. Modtaget.

“Angiv denne ordre status som forudbetaling” – bruges kun til onlinebetalings status der afventer svar fra betalingsløsning.

“Når en ordre annulleres så benyt denne ordrestatus” – bruges ved ‘Annulleret’ og ‘Refunderet’ status.

Derudover skal den have en titel og derefter et sorterings tal. Sorteringen angiver blot hvor på listen den skal være, og kan ændres senere.

Det er muligt at give den en farve, dette gøres ved at stille musen i feltet ‘Farve’ og derved kommer en farvevælger frem.Her vælges så den farve som der ønskes, ved at trykke med musen. Når du har valgt farven, trykkes et vilkårligt sted på siden, så vil farvekoden fremkomme. Ved at farvekoordinere dine ordre status, kan du hurtigt få et overblik når du kigger på ordrelisten og har valgt at se ‘Alle’ ordrer.

Husk at trykke ‘Gem’ når du er klar.

Ændre status på ordren

Der er flere muligheder for at ændre status på orden.

Har du mange ordrer der skal have ændret status, kan det med fordel gøres ude fra selve ordrelisten.

Du markerer de ordrer der skal have ændret status, derefter vælger du “Ændre status (modtaget, afsendt osv.)” og angiver så den status som de markerede ordrer skal have, og trykker gem.

Er du inde på en ordre, har du også her muligheden for at ændre status på den.

Det gør du ved at scrolle ned i bunden af ordren, og her ændre status. Husk at trykke ‘Opdater’ bagefter.