Rabatkuponer

Vil du gerne give nogle kunder en rabat på f.eks. 10%, eller skal en gruppe på 20 personer have lov til at købe fra en bestemt kategori med en rabat på -20%? Så er det en god idé at bruge rabatkuponer.

Samme kuponkode til alle eller liste med unikke koder

Du kan lave en rabatkupon med en kode som for eksempel “sommersalg10” – alle som har koden kan bruge den ved køb (under de betingelser som er sat for den).

ELLER

Du kan lave et sæt af unikke rabatkoder hvor hver kode kan bruges én gang. Formålet med unikke rabatkoder er blandt andet at sikre at modtager for eksempel virkelig har tilmeldt sig nyhedsbrev for at få koden – fremfor blot at hente den på en hjemmeside for rabatkoder eller lignende.

Oprettelse af rabatkuponer

Gå til Kuponer i admin

Klik på en af de to knapper til at oprette alt efter om det skal være samme kode til alle (standard) eller unikke koder

Vælger du unikke koder, så se afsnit i afslutning af guiden her om hvordan du henter koderne.

Skriv en titel for kupon. Den bruges kun internt for at holde styr på koderne – kunderne ser ikke titel

Udfyld eventuelt start og slutdato hvis aktuelt automatisk at gøre kuponen mulig i en bestemt periode.

Afgræns kupon på fragtmetoder eller kundergrupper

En kupon behøver ikke at gælde alt for alle.

Du kan for eksempel bestemme hvilke fragtmetoder der kan bruges samtidig med kuponen og til hvilke lande/fragtzoner.

Afgræns til bestemte varer eller kategorier

Her skal du være særlig opmærksom på at FÅ VALGT ALLE PÅ ALT der IKKE skal begrænses :)

Eksempel på afgrænsning til en bestemt kategori – bemærk at alle produkter og mærke skal være valgt (når det skal gælde alle produkter og mærker indenfor din kategori):

Her eksempel hvor kupon kun gælder nogle udvalgte varer – her skal alle mærker og kategorier være valgt

Koden, rabatten, mindstekøb og maks antal

På fanen ‘Øvrige indstillinger’ indtaster du så koden som kunden skal indtaste når de går til kassen – og de andre ting. Her en kupon med koden ‘velkommen10’ hvor man skal købe for minimum 200 kroner for at få 10% rabat. En kunde (e-mail-adresse) kan maksimalt bruge koden en gang:

Særligt for unikke koder

Har du valgt at oprette unikke koder, så angiver betingelse osv for rabatkupon koderne som det øvrige herover.

Det som du skriver som kode for kuponen – som her ‘velkommen10’ bliver ved unikke koder den første del af koderne

På fanen ‘Liste unikke koder’ angiver du hvor mange koder du gerne vil have

VIGTIGT! Du kan kun oprette koder én gang på et kuponsæt. Opret derfor rigeligt med koder ;) Har du brug for nye koder, må du oprette et nyt sæt unikke rabatkuponer (og de kan ikke starte med det samme – du kan kun have et sæt aktivt som starter med for eksempel ‘velkommen10’).

Idet du klikker ‘Gem og generer unikke koder’ laves en fil med alle koderne.

Du kan hente filen med koderne listen over rabatkuponer

Den indholder koder som disse ud fra vores eksempel her

Filen med koderne tilføjer du så til din kampagne i det system du bruger til at give koden – som for eksempel  Mailchimp og Klaviyo.

Indløsning af rabatkuponer

Er der mindst 1 aktiv rabatkupon i webshoppen, så vil kunden blive præsenteret for et felt, hvori det er muligt at taste en kode, når de kommer til kassen.

Her skal kunden så taste den pågældende kode, og derefter trykke på ‘Indløs kupon/gavekort’-knappen.

Er kuponen ikke gyldig, vil kunden få en besked om dette.

Er kuponen gyldig, vil kunden kunne se navnet på rabatten, samt selve koden der er brugt – og vil kunne se at rabatten fratrækkes prisen.

! Bemærk at der kun kan anvendes en rabatkupon per ordre !

Herefter skal kunden bare færdiggøre købet.

Ekstra nøgleord: rabatkoder