SEO Analyseværktøj indbygget i din webshop

Hvor er de svage punkter i min søgemaskineoptimering?

Hvor skal jeg starte?

Det er spørgsmål som du nu kan få svar på med det indbyggede analyseværktøj når din webshop kører her hos Golden Planet.

Hidtil har det været en næsten uoverskuelig opgave for de fleste.

Hvis man for eksempel har 400 sider i sin webshop, hvor er det så galt? Og hvilke sider bør man tage først for at udnytte sin tid bedst muligt?

Prioritering er vigtig

Man har begrænset tid. Derfor er det vigtigt at få prioriteret arbejdet med din SEO rigtigt så du får det maksimale udbytte af den tid du investere i det.

Det gælder om at få flest mulige besøg for hver time du bruger på at optimere din webshop.

Derfor er der indbygget prioritering i dit analyseværktøj således at de sider der er mest svage kommer øverst på listen.

Siderne kan desuden prioriteres efter type hvis de er lige svage. En varekategori kan typisk skaffe flere besøg pr søgning end sider med de enkelte varer. Derfor kommer en kategoriside før en vareside som standard hvis de to er lige svage.

Du kan ændre i proriteterne i administration via menupunktet ‘SEO’ og derunder vælge enten ‘Prioritering af emner’ eller ‘Prioritering af sidetyper’

Prioriteringen ændres ved at flytte markøren mellem ‘Ingen problem’ og ‘Kritisk’. Derefter klikker du på ‘Gem ændringer’:

Når du har ændret grundlaget for analyse – som for eksempel prioriteringer – bør du bestille en ny analyse af alle sider.

Det gør du ved at gå ind ‘Resultatet af analysen’ og klikke på knappen ‘Aktivere ny analyse af alle sider (indenfor 24 timer):

Resultatet af analysen

Du finder resultatet af analyse enten via Dashboard (fra ‘Oversigt’ øverst i menuen) eller menupunktet ‘SEO’ og derunder ‘Resultatet af analysen’:

Hvis du går ind fra dashboard vil du derefter få resultatet af analysen afgrænset til for eksempel ‘TOP’ for de vigtigeste sider eller alle resultater i prioriteret rækkefølge:

Du kan vælge hvilke resultatet du ønsker at se via rullemenuen øverst til højre.

Er der en side du ikke ønsker at se i listen kan du klikke på ‘Ignorer’ yderst til højre for siden. Du vil derefter kunne finde den igen ved at vælge ‘Skulte/inaktive forslag’ i rullemenuen øverst til højre.

Brug analysen til at optimere dit indhold

Fra listen over resultater kommer du ind og ser de ting der er fundet for en side ved at klikke på ‘Vis’ udfor siden:

Du kommer derefter ind på selve siden i fanebladet ‘Optimer’ hvor du ser en liste over de ting der er fundet som kan være aktuelle at forbedre.

Ud for hvert emne kan du klikke på linket ‘Ret det her’ og kommer direkte til det sted hvor indholdet kan forbedres.

Når du er færdig med et emne, kan du selvfølgelig gå tilbage til fanebladet ‘Optimer’ og tage næste emne/område.

Når du skal forbedre dit indhold er det MEGET VIGTIGT at du investerer  noget tid på at lave godt indhold. Du kan sagtens lave dårligt indhold og få et “flot” analyse-resultat – men det er selvfølgelig ikke opgaven ;-)

I vores SEO Skole kan du lære noget om hvad du bør være opmærksom på for at opnå de bedste resultater med dit indhold. Se for eksempel disse emne:

Når du har ændret en side og gemt, vil den blive sendt til analyseværktøjet for en ny gennemgang.

Denne gennemgang tager typisk 1-3 minutter.

Listen med emner og placering i den samlede analyse vil med andre ord ikke blive opdateret straks efter du har trykket gem – giv den lidt tid, og genindlæs evt siden eller listen med alle resultatet hvis du ønsker at se det nye resultat.

Det vigtigeste er at tage siderne fra toppen og ned. Få så mange sider forbedret som du synes du vil investere tid i det, og få selvfølgelig helst alle sider op på et godt niveau – især sider kategoriseret som ‘TOP’ kan der være stort udbytte i at få forbedret.