Shoppens hastighed

At have en webshop som loader langsomt kan være frustrerende, og kan føre til færre besøgende på din shop, som igen fører til mindre omsætning. Google kan bedst lide sider, der indlæses hurtigt og har en lav afvisningsprocent. Hurtigere loadtid = dine sider rangerer højere i søgeresultaterne. Så har du et loadhastighedsproblem på din shop, er det noget, som der skal tages hånd om hurtigst muligt.

Hvordan måles shoppens loadhastighed?

Der findes en række værktøjer derude, der kan teste loadhastigheden på din webshop.

Google Page Speed Insights, Webpagetest.org, og Pingdom bare for at nævne et par stykker.

Det er vigtigt at huske, at det samlede salg i sidste ende er det vigtigste mål. Med andre ord, en hurtig side der sælger væsentlig mindre end en lidt langsommere side, er måske værre end omvendt. Prøv gerne at teste hastigheden på dine største konkurrenter – så har du måske svaret på, hvad de har analyseret sig frem til på det spørgsmål.

Husk også at teste hastighed på andre sider end forsiden – den er kun en af mange sider på din shop.

Hvad kan jeg selv gøre?

Der er forskellige ting du kan kigge på, som kan sløve loadhastigheden på din shop.

Er det kun galt hos mig?
Husk, at din webshops loadtid afhænger af en række faktorer, både lokale (dvs. relateret til din lokale internetforbindelse) og ikke-lokale (dvs. relateret til din webshops design). For eksempel, hvis du bruger en nyere computer eller har en hurtig internetforbindelse, kan dit websted indlæses hurtigere, end hvis du bruger en ældre computer på en langsom internetforbindelse.

Hvis du føler, at din webshop indlæses langsomt, er det første skridt at kontrollere, om problemet er lokalt eller ej. For at gøre dette, kan du prøve at få adgang til din webshop fra forskellige computere på forskellige netværk og se om problemet også opstår der.
Hvis det bekræftes, at din webshop kører langsomt på alle computere og netværk, så er det tid til tage et kig på indholdet på din webshop.

Du kører for mange plugins/scripts
Med tusindvis af smarte plugins der lover, at gøre fantastiske ting for din webshop, er det nemt at blive fanget.
Dette er et problem af flere grunde. For det første, jo flere plugins du har, jo mere tid skal din webshop bruge på at indlæse dem. Og for det andet, er ikke alle plugins skabt lige smarte og forældede plugins kan sinke webshoppens ydeevne drastisk.

Evaluer dine nuværende plugins, og find ud af hvilke du rent faktisk har brug for. Fjern plugins der udfører de samme funktioner, plugins som du er ikke længere bruger, og dem, der blev skabt for mere end 5 år siden og som aldrig er blevet opdateret. Overvej om de alle er den ekstra loadtid værd.
Plugins kan fx. være: Sleeknote, Zopim Chat, AddWish, Happyornot – som er lagt ind via Integration -> Øvrige integrationer.

Din slider indeholder mange billeder/produkter
Det er selvfølgelig smart at kunne vise kunderne en masse forskellige nye produkter, der automatisk slider frem og tilbage. Men hvor lang tid bruger de besøgende på at sidde og kigge på din forside? Hvis du har en slider med 40 produkter, og viser 4 af gangen, i 6 sekunder – så skal kunden sidde og kigge på slideren i 1 helt minut for at se samtlige produkter – det er der næppe ret mange, der vil gøre brug af. Og shoppen skal stadig loade samtlige 40 billeder før siden er helt klar.

Vælg hvor mange produkter du vil vise, lav fx. et max på 12 hvis du viser 4 af gangen. Det passer med 3 gange hvor den slider, længere tid bruger kunden sikkert ikke på at sidde og kigge på din forside. Overvej eventuelt i stedet at sætte noget andet indhold ind, i stedet for en slider. Det kan være fx. et billede med en tekst og et link i stedet.

Dine flotte billeder fylder for meget
Jo større størrelse og bedre kvalitet et billede her, jo længere tid tager det at blive indlæst. Hvis du har fantastisk grafik og et billede eller to (eller flere) med hvert produkt, vil din load tid være langsommere.

Der er et par måder at løse billede problemet på. Første skridt, er at sørge for at billederne er komprimeret mest muligt, uden at kvaliteten forværres. Shoppen komprimerer selv, når du uploader billeder dertil. Men fx. er PNG-billeder svære at komprimere. Hold disse billeder til et minimum. Upload JPEG-billeder i stedet. JPEG-billeder er allerede komprimeret, men billedkvaliteten er stadig god nok til de fleste af din webshops billeder.

Andre ting der kan påvirke hastigheden
Lydfiler, især når de er indstillet til autoplay, kan have en indvirkning på din webshops loadhastighed.
Tilføjelse af videoer (YouTube eller Vimeo) til din webshop kan også påvirke hastigheden. Hertil kommer det, at sætte videoer på autoplay også kan have en negativ effekt på dine besøgende.