Link building er at få stemmer til at blive valgt af søgemaskinerne
At få links til din webshop er i princippet at få andre til at henvise til din side og dermed fortælle søgemaskiner som Google at du er “den populære dreng i klassen” som de skal vælge først.
Hvad er et link?
Bare lige kort for at få det på det rene: Et link er når man ved at klikke på et ord, sætning eller billede på en hjemmeside kommer fra en side til en anden. Denne tekst har et link til forsiden af vores hjemmeside.
Vigtige grundregler for link building
Det er ikke ligegyldigt hvilke links du får. I værste tilfælde kan fejlagtig link building direkte skade dine placeringer i søgemaskinerne. Her er nogle vigtige grundregler du kan bruge når du bygger links til din side:
- Kvalitet fremfor kvantitiet
Køb aldrig en pakke med 1000 links for 100 dollars. Links fra ligegyldige sider vil formentlig skade din SEO - Relevans
Hvis du sælger børnetøj er et link fra www.min-mave.dk bedre end et link fra bilbasen.dk - Variation
Mange webshops får (næsten) kun links til deres forside. Det er vigtigt at du også får links til produktkategorier, de enkelte produkter og evt. hvis du har nogle gode guider og andet indhold. - Titel på link
Et link til din side skal gerne indeholde relevant søgeord. Er det til forsiden så gerne dit firmanavn eller søgeord for din branche. MEN det er vigtigt ikke at overdrive. Hvis alle links f.eks. til din produktkategori med bukser kun indholder ordet bukser kan det få negativ effekt. Det skal se naturligt og varierende ud. - Placering
Et link står bedst inde midt i en relevant tekst.
Står linket blot i en lang liste med en masse andre har det ikke samme effekt. - Byt ikke link for et link
Hvis betingelsen for at få et link et sted er at du også skal linke tilbage, så har det formentlig ingen effekt. Med mindre det link i sig selv giver relevante besøg eller den der giver linket står væsentlig stærkere end din side gør.
Har du noget at linke til…?
At bruge tid og penge på link building uden godt indhold er lidt som at fiske uden madding.
Hvis du får links til din side og søgemaskinerne ser en side med begrænset eller uforståeligt indhold, så vil du få langt mindre ud af din link building.
Tilsvarende hvis de besøgende kommer til din side fra et link, men ikke finder det de søger så udebliver effekten.
Derfor få så vidt muligt styr på dit indhold først.
Metode 1: Find dine konkurrenters links
Den nemmeste og mest effektive måde til at finde ud af, hvor du kan få links til din webshop er ofte at kigge på, hvor dine konkurrenter allerede har fået et link.
Du skal selvfølgelig ikke rundt på alle tænkelig steder og se om de har et link.
I stedet for skal du bruge et smart værktøj. Der findes mange SEO værktøjer – også til at finde links.
Vi har hos Golden Planet prøvet mange af dem. Lang historie kort, så er den der generelt har flest links og med de bedste målinger www.linkresearchtools.com (evt med deres daypass mulighed).
Når du har kørt en rapport der, får du en lang række interessante oplysninger frem.
Både omkring ankertekst (titel på links) og hvilke links der vurderes til at være de stærkeste. Her et lille glimt fra en rapport:
Det er MEGET VIGTIGT, at du ikke ukritisk forsøger at få alle de links som dine konkurrenter har. Links der ser mistænkelige ud og ikke lever op til de grundregler, som vi nævnte tidligere, bør du overveje nøje eller springe over.
Metode 2: Link fra leverandører
Et godt og oplagt sted at få links er fra dine leverandører. Mange har allerede en side hvor de henviser til forhandlere og ellers må du jo opfordre dem til at få sådan en side.
Du kan med fordel benytte lejligheden til at prøve at få et link der ikke går til forsiden, men direkte ind i den produkt-kategori hvor du har produkterne fra leverandøren. Det er dog ikke alle der vil det, og så er et link til forsiden selvfølgelig bedre end ingen link.
Metode 3: Links fra portaler
Hvis der er nogle portaler som er relevante for dine produkter eller din målgruppe så er det også et godt sted at få links.
Er det gode portaler med mange besøg eller de står stærk i forhold til søgemaskiner kan det meget vel være en god forretning at betale for at have et link der.
Du kan ofte finde disse portaler ved at lave en ultra kort/generel søgning på Google. Sælger du f.eks. børnetøj søger du ‘børn’, sælger du hundeudstyr søger du ‘hund’ osv.
Metode 4: Links fra blogs
Nogle entusiaster indenfor et felt nøjes ikke med at færdes på portaler og fora. De opretter også deres egen hjemmeside på en blog.
På de bedste blogs færdes andre entusiaster og andre linker til det indhold der er på bloggen.
Derfor kan disse blogs være gode både til din link building og til at få besøg der giver salg.
En måde at få links fra disse blogs er ved at kontakte ejeren og foreslå et samarbejde. Det kan f.eks. være hvor du sender nogle vareprøver mod at de skriver en anmeldelse – naturligvis med et link direkte til produktet eller produktkategorien. Til gengæld kan personen med bloggen måske beholde produktet efter endt test.
Start med de blogs du kender og ellers kan du bl.a. finde flere ved at søge på relevante ord i Google og vælge ‘Blogs’ yderst til højre.
Du kan læse mere her hvor Nikolaj Astrup Madsen fortæller om såkaldt naturlig link building.
Metode 5: Links fra medlemskaber
Er du medlem af en brancheforening eller lignende som f.eks. FDIH er det ofte en god måde at få et stærkt og relevant link.
Check foreningens hjemmeside og tag kontakt hvis du ikke kan finde et link til din hjemmeside hos dem. Og det skal selvfølgelig helst ikke være bytte links hvor du skal linke tilbage til dem.
Metode 6: Medier og pressemeddelelser
Omtale i kendte medier kan være en særdeles god måde at få både opmærksomhed og et godt link. Har du allerede fået noget presseomtale men ikke noget link så tag kontakt til journalisten og spørg om det er muligt at få et link på.
At lave en god historie til en pressemeddelse der har effekt er lidt af et speciale for sig. Søg på Google eller andre steder og du kan finder mange gode guider.
Her er også nogle guider at starte med:
Mere om link building
Hvis du vil lære mere om link building er her lidt at gå videre med:
- What is Link Building? Strategies & Examples
- Building Deep Links Into E-Commerce Product Pages
- 47 Resources To Carry Your Link Building Through 2013
- Is your linkbuilding working? How to easily check
- The 6 Month Link Building Plan for an Established Website
- 25 Link-Building Tips to Drive Traffic to Your Website
Inspiration til af gå gode links
Her er en video fra SEO-specialisten Anders Saugstrup om hvordan han har hjulpet en kunde med at få nogle gode, relevant links. Det er ikke en webshop, men god inspiration til hvordan godt indhold kan være nøglen til at få de rigtig gode links: