Introduktion til Google Search Console
I Google Search Console kan du finde mange nyttige oplysninger til din søgemaskineoptimering.
Du kan bl.a. se:
- hvilke søgeord viser Google dine sider for
- hvilke sider betragter Google som de vigtigeste
- oplever Google fejl når den læser dine sider
Det er selvfølgelig langt fra alt Google fortæller, men mange af oplysningerne er brugbare og kan evt. suppleres med informationer man henter fra andre steder.
Opret og bekræft website i Search Console
Du tilføjet og bekræfter ejerskab af dit website sådan her:
- Gå til Google Search Console og log ind med din Google konto
- Har du endnu ikke nogen websites tilføjet har du feltet til at oprette det første midt på siden. Hvis du har allerede har websites tilknyttes, så klik først på pil ned ud fra rullemenu med websites
og derefter ‘Tilføj ejendom’ for enden af den liste
- Du skal vælge URL Prefix for at kunne bruge ‘HTML-tag’
- Skriv webadressen på dit website som den er PRÆCIS på forsiden. Det vigtigt IKKE at skrive www. foran hvis dit website ikke er sat til at starte med www. Start med http:// og slut eventuelt med en skråstreg – samlet kunne det sådan her ud: http://minbutik.dk/
OBS. Hvis du har fået SSL på, skal du huske at skrive https://minbutik.dk - Klik på knappen ‘Fortsæt’
- Vælg fanen ‘Alternative metoder’
- Vælg ‘HTML-tag’ og derefter kopier dette
8. Åben en ny fane/nyt browser vindue
9. Log ind i din shop administration
- Gå til fanen “Integration” -> “Google Sitemap”
- Indsæt Meta-tag’et under “Google Sitemap verifikations meta tag”
- Gem ændringer (nederst)
- Gå til Google Search Console og klik på knappen ‘Bekræft
Dit website er nu bekræftet i Google Search Console. Der går ofte et stykke tid – måske et døgns tid – inden du kan begynde at se oplysninger om dit website.
Udnyt indblikket fra Search Console til din SEO
Her er en video fra Google selv, der forklarer hvorfor de data du får indblik i fra Google Search Console, kan være meget væsentlige for hele grundlaget for din søgemaskineoptimering og det videre arbejde.
Få strukturen, søgeord og indhold på plads først og fremmest. Så går resten meget nemmere og med langt bedre resultat!
Denne her video forklarer de fagudtryk m.v. som bliver brugt:
Og den her forklarer med eksempel hvordan det kan bruges i det daglige arbejde med optimering. Eksemplet er tilmed omkring Google’s egen webshop:
Sådan giver du andre adgang
De information der er tilgængelig fra Google Search Console kan ofte være relevant at give eksterne SEO konsulenter adgang til.
Det er heldigvis nemt at give andre adgang – du skal blot have e-mail-adressen på deres Google-konto og så følge vejledningen her: