Side beskrivelse – hvad for en META?

Her handler det om beskrivelsen af en side der ofte vises lige under overskriften i søgeresultaterne på en søgemaskine som f.eks. Google.

Den kaldes også META beskrivelse af en side og er ikke det samme som f.eks. beskrivelsen af en vare på de enkelte sider i en webshop.

Når Google viser vores side om webshop er side beskrivelsen den del med rød markering omkring her:

seo meta beskrivelse

Lille virkning på placering – men kan give flere besøg

Din side beskrivelse har ikke nogen direkte indvirkning på god eller dårlig placering i søgemaskinerne.

Det er alligevel vigtigt at få lavet nogle gode side beskrivelser fordi det kan have indflydelse på om folk klikker ind på din side hvis de ud fra overskrifter m.v. ikke er sikker på hvilken side der skal have æren af besøg.

Google vil gerne give folk det de søger, så sider der får klik kan opnå bedre placering end sider der får færre klik. Derfor kan side beskrivelsen alt andet lige også have en indflydelse på din placering.

Når du skriver dine beskrivelser af sider så tænk først og fremmest på hvad der kan få folk til at klikke ind og ikke så meget på om bestemt søgeord kommer med. Søgeord der både indgår i søgning og din beskrivelse vil dog blive fremhævet så tag dem gerne med når de passer naturligt ind.

Beskrivelser på ALLE varer og kategorier i løbet af 5 minutter – Sådan!

seoskolen-meta-beskrivelse-auto-obbNogen gange er tiden for knap til at få lavet gode tekster alle steder på hver eneste vare. Indtil der er tid hos dig eller din tekstforfatter har vi i OpenBizBox webshop system lavet en automatisk løsning der kan hjælpe dig godt i gang. Hellere automatisk end ingenting.

Opsætning af skabeloner sker ved at du i administrationen af din butik går ind under menupunktet ‘SEO’ øverst til højre og derefter ind i ‘Generelle indstillinger’.

Du laver en skabelon ved at skrive en tekst som kombineres med de dynamiske elementer du ser i boksen til højre. Det kunne f.eks. se sådan her ud:

seoskolen-meta-skabelon-eks-obb

Ovenstående eksempel forudsætter at du har defineret et fokus søgeord på hver kategori. Hvis du ikke har tid til det og dine kategorier er tæt sammenfaldende med søgeord kunne du bruge i stedet for som dynamisk element.

Hvis butikken hedder MobilShoppen og fokus søgeord er ‘mobil telefoner’ kunne resultatet se sådan her ud i Google:

seoskolen-meta-skabelon-eks2-obb

Det er vigtigt at du bruger dynamiske elementer i skabeloner. Ellers vil du formentlig få dårlige rangeringer på grund af såkaldt duplicate content.

Husk også at de færdige tekster gerne skal holde sig indenfor max 70 tegn på titler og 160 for beskrivelser.

Tilsvarende kan du lave det for varer ved at vælge fanen vare-sider. Der har du nogle lidt andre dynamiske elementer til rådighed.

Hvis du sætter et flueben i ‘Indsæt den korte vare-beskrivelse hvis den er tilgængelig’ vil der ved meta beskrivelse blive brugt den korte varebeskrivelse når du har en. Og den korte varebeskrivelse er jo den du skriver ved redigering af en vare:

seoskolen-meta-skabelon-kort-vare-obb

På varer der ikke har en kort varebeskrivelse vil det du laver som skabelon under de generelle SEO indstillinger blive brugt som meta beskrivelse.