Side titel – hvad er det helt præcist?

Side titel i søgemaskineoptimering er først og fremmest den overskrift som en side vises med i søgeresultaterne.

Som f.eks. her vores side om webshop på Google:

seo-side-titel-hvad-er

Skal du virkelig bruge tid på det her?

JA! Mangel på gode titler er formentlig den største fejl mange begår med SEO for deres webshop!

En god titel og din side har en chance for et liv på side 1 i Google.

Omvendt kan den være dødsdømt fra starten – på trods af hårdt arbejde med resten af siden!

Derfor kan den tid du bruger på titler være den bedste investering du længe har gjort for din webshop…

4 vigtige grundregler for en god titel

Der er nogle vigtige men heldigvis og ret enkle regler du bør følge når du skal lave en titel der giver succes på søgemaskinerne:

  1. Skriv en titel der fanger og giver folk lyst til at klikke ind på din side
  2. Ikke for kort
  3. Ikke for lang
  4. Brug relevant søgeord, men overdriv ikke

I det følgende vil vi uddybe disse nærmere og give nogle inputs til hvordan du holder styr på dine titler.

En titel der fanger – skab interesse for din side

Hvis du bliver vist i toppen af Google med en overskrift så ingen gider klikke ind på siden er det lidt lige gyldigt med den gode placering.

Du skal fange folks interesse og give dem lyst til at klikke ind på lige netop DIN side fremfor de hundredvis af andre søgemaskinen har fundet frem!

Hvad der “tænder” folk kan være forskelligt efter hvor i købsprocessen de er. Kigger de bredt efter information eller har de besluttet sig og nu er det pris samt hurtig levering der tæller for eksempel.

Prøv derfor at sætte dig i den potentielle kundes sted. Hvad ville få dig selv til at vælge den ene side fremfor den anden.

En god titel for en forside eller varekategori kunne være noget med stort udvalg, førende mærker, kvalitet m.v.

En god titel for en specifik vare kan noget med pris, hurtig levering, mærke (hvis det er kendt og søgt).

Ikke for kort

Prøv at søge efter en type vare i Google. For eksempel ‘bukser‘.

Hvor mange sider ser du på side 1 som er på et eller to ord?

Næppe mange!

Kig nu på titlerne for varekategorierne i din webshop. Enten via butikkens administration eller f.eks. via en søgning på alle de sider google kender ved lave en søgning som denne:

seoskolen-site-search-google

domain.dk skal selvfølgelig udskiftes med dit domænenavn så det f.eks. bliver en søgning på ‘site:goldenplanet.dk’.

Hvis dine varekategorier ikke er med på første side i site:domain.dk søgningen er det allerede et skidt tegn. Bladrer du videre i søgningen skulle de gerne komme og det står måske klart hvorfor de ligger gemt deromme med en dårlig titel.

Cirka så lang bør din titel være

En titel kan både være for kort og for lang.

Hvis du skriver den for lang så vil den blive kortet af søgemaskinerne eller det kan være årsag til at f.eks. Google ikke bruger det du har skrevet men selv finder noget andet den synes kunne være bedre.

Som en grundregel bør du ramme en titel der er lang nok til at skabe et klik men:

  • ikke længere end 55 tegn.

Du kan være heldig at få mere end 55 tegn med hvis du har mange smalle tegn eller bogstaver som f.eks. l i ! (lille L, lille I og udråbstegn). Hvis du satser på det held så husk at checke din side når den er kommet med i de søgemaskiner der er mest relevante for dig at få en god placering i.

Det er også vigtigt at du tager hensyn til at mange søgninger sker via mobil – derfor hellere en kort og fængende titel end en lang der kræver man læser mere end der er plads til på en mobil søgning.

Hvis du allerede har mange sider og gerne vil finde sider der ikke har optimale titler kan du gøre det på en ret nemt med et online værktøj som Seomoz.

Når Seomoz har læst alle sider i din butik, får du nogle let overskuelig rapporter frem. Inklusiv hvilke sider du har med for kort eller lang titel. Det kunne se sådan her ud:

seoskolen-sidetitel-moz

Relevante søgeord uden af overdrive

Det er vigtigt at få de(t) mest relevante søgeord med i din titel så både søgemaskiner og mennesker får bekræftet hvad den handler om.

Og i Google bliver ord fra søgning fremhævet i titlen. Det giver lidt mere opmærksomhed.

Det eller de søgeord som indgår bør være dem som du mener flest vil søge på for at finde siden. Har du lavet en søgeordsanalyse tager du det selvfølgelig derfra.

Søgeordet skal gerne indgå i den første del af din titel så den når at blive læst og får opmærksomhed fra starten.

MEN glem alt om at overdrive! Og heller ikke noget med helgardering på både ental og flertals-ord. Så en titel i stil med ‘Herretøj og tøj til herrer – køb dit tøj til mænd her’ vil næppe give dig top placeringer samt besøg på nogle af de ord.

Sådan bliver du guidet når du skriver dine titler i OpenBizBox

Vi har forsøgt at gøre det nemt også når du skal skrive dine titler.

Hvis du går inden på fanen ‘Søgeoptimering’ på en vare eller varekategori vil du mens du skriver blive guidet om du er på rette vej, og hvis du holder musen hen over ikonet udfor boksen kan du se anbefalinger til hvordan du rammer rigtig med længde og søgeord:

seoskolen-obb-skrive-titler

Du bør skrive gode og individuelle titler til alle sider i din webshop. Men som en start eller hvis det kniber med tiden lige nu, så kan du lave overveje at lave en skabelon for dine titler som det er beskrevet på siden for side beskrivelser.

Lidt mere du kan overveje

Udover de 4 vigtige grundregler er her lidt mere du kan overveje at tage med når skal lave de super gode titler der giver besøg:

  • Undgå at have sidetitler der er ens
  • Husk kun én side skal være optimeret til én søgning. Det er f.eks. ikke alle 47 par bukser i butikken der kan optimeres til ordet ‘bukser’ – det er kun kategorien for bukser.
  • Brug så vidt muligt 6-10 ord og ikke over 12 ord
  • Hvis mærket eller dit firmanavn er kendt samt afgørende for kundens valg så tag det med. Ellers skal du formentlig udelade det.
  • Husk også en god titel til forsiden. En god titel med fokus på det vigtigeste søgeord for branchen og evt firmanavn til sidst hvis der er plads. Aldrig en forside der blot hedder ‘Forside’ eller dit firmanavn.