Side titel – hvad er det helt præcist?
Side titel i søgemaskineoptimering er først og fremmest den overskrift som en side vises med i søgeresultaterne.
Som f.eks. her vores side om webshop på Google:
Skal du virkelig bruge tid på det her?
JA! Mangel på gode titler er formentlig den største fejl mange begår med SEO for deres webshop!
En god titel og din side har en chance for et liv på side 1 i Google.
Omvendt kan den være dødsdømt fra starten – på trods af hårdt arbejde med resten af siden!
Derfor kan den tid du bruger på titler være den bedste investering du længe har gjort for din webshop…
4 vigtige grundregler for en god titel
Der er nogle vigtige men heldigvis og ret enkle regler du bør følge når du skal lave en titel der giver succes på søgemaskinerne:
- Skriv en titel der fanger og giver folk lyst til at klikke ind på din side
- Ikke for kort
- Ikke for lang
- Brug relevante søgeord, men overdriv ikke
I det følgende vil vi uddybe disse nærmere og give nogle inputs til, hvordan du holder styr på dine titler.
En titel der fanger – skab interesse for din side
Vi har forsøgt at gøre det nemt, også når du skal skrive dine titler.
Hvis du går inden på fanen ‘SEO’ på et produkt eller produktkategori vil du, mens du skriver, blive guidet om du er på rette vej, og hvis du holder musen hen over ikonet udfor boksen, kan du se anbefalinger til hvordan du rammer rigtig med længde og søgeord:
Du bør skrive gode og individuelle titler til alle sider i din webshop. Men som en start eller hvis det kniber med tiden lige nu, så kan du lave overveje at lave en skabelon for dine titler, som det er beskrevet på siden for side beskrivelser.
Lidt mere du kan overveje
Udover de 4 vigtige grundregler, er her lidt mere du kan overveje at tage med, når du skal lave de super gode titler der giver besøg:
- Undgå at have sidetitler der er ens
- Husk kun én side skal være optimeret til én søgning. Det er f.eks. ikke alle 47 par bukser i butikken der kan optimeres til ordet ‘bukser’ – det er kun kategorien for bukser.
- Brug så vidt muligt 6-10 ord og ikke over 12 ord
- Hvis mærket eller dit firmanavn er kendt samt afgørende for kundens valg så tag det med. Ellers skal du formentlig udelade det.
- Husk også en god titel til forsiden. En god titel med fokus på det vigtigste søgeord for branchen og evt. firmanavn til sidst hvis der er plads. Aldrig en forside der blot hedder ‘Forside’ eller dit firmanavn.