Uden indhold forstår søgemaskinerne dig ikke!

seoskolen-clueless-chickenEn søgemaskine forstår som udgangspunkt ikke ret meget.

Har du en side der primært består af varebilleder og kun lidt tekst vil en søgemaskine som Google ikke forstå ret meget.

Derfor er det meget vigtigt at du på ALLE sider du gerne vil frem på fortæller noget så både kunder og søgemaskiner kan forstå hvad det handler om.

Hvor skal du starte?

Du skal starte med de sider som dine potentielle kunder søger efter.

Det vil for de fleste webshops være forsiden og vare-kategorierne.

Hvis du har lavet en god søgeordsanalyse som beskrevet her er den det naturlig udgangspunkt for hvor du skal prioritere din tid eller dit budget til tekstforfatter.

Indhold til varekategorier

Den nemmeste og mest oplagte måde at lave indhold til varekategorierne i din webshop er ved lave noget tekst i toppen af siden.

Her et eksempel på hvordan smartgirl.dk har gjort det i deres kategori for bukser:

seoskolen-indhold-varekategori

Når du skriver dit indhold i varekategori er her nogle grundregler du kan bruge:

  • Benyt de/det primære søgeord men overdriv ikke. Det hjælper ikke at skrive bukser i hver sætning – tværtimod.
  • Skriv naturligt og helst noget som også kan være nyttigt for dine kunder (selvom de fleste nok spinger henover den tekst)
  • Brug gerne andre ord som folk måtte søge på udover de/det primære søgeord. Men igen overdriv ikke med en masse synonymer, ental/flertal osv hvis det ikke passer ind naturligt
  • Pas på det ikke bliver for langt så det tager for meget opmærksomhed så de første varer ikke kan ses på skærmen når man kommer ind på siden
  • Hvis du vil supplere med mere tekst så skriv det evt i bunden af siden – efter varerne er vist

I vores OpenBizBox webshop system finder du felterne til beskrivelse af varekategorierne i fanen ‘Generelt’ hvor du har ‘Beskrivelse’ og ‘Ekstra beskrivelse’:

seoskolen-indhold-beskrivelse

Indhold til varesider

Når det gælder indhold på de enkelte varer i din webshop skal dit udgangspunkt igen være hvad folk måtte søge på når de vil finde den specifikke vare.

Det vil ofte være selve varenavnet, men har du f.eks. kun et par røde bukser med blomster på så kan du fint optimere til lige netop den søgning.

Varer af kendte mærke bør optimeres til varemærkenavnet sammen med varenavnet eller den primære søgning. For eksempel optimere til søgningen ‘hummel røde bukser’.

Udover at tænke på at få indhold ind som søgemaskinerne forstå skal du selvfølgelig også huske at det i sidste ende gælder om kunderne og hvilket indhold der kan få dem til at købe varen i sidste ende. Det kan f.eks. være billeder, video, information om materialer osv.

Derudover gælder generelt de samme grundregler som for varekategorier.

Du kan få mere hjælp til at arbejde med indhold på varer i OpenBizBox webshop system ved at klikke på links til hjælp i toppen af administrationen når du er inde på redigering eller oprettelse af varer. Nogle faner har også deres egen individuelle hjælp som her på den første fane ‘Generelt’:

seoskolen-obb-varer-hjaelp

Gode webtekster – fortalt på video

Her fortæller Brian Kristiansen fra Vestjysk Markting mere om at skrive gode tekster til web indhold: