Uden indhold forstår søgemaskinerne dig ikke!
Den nemmeste og mest oplagte måde at lave indhold til produktkategorierne i din webshop er, ved lave noget tekst i toppen af siden.
Her er et eksempel på hvordan smartgirl.dk har gjort det i deres kategori for bukser:
Når du skriver dit indhold i en produktkategori er her nogle grundregler du kan bruge:
- Benyt de/det primære søgeord, men overdriv ikke. Det hjælper ikke at skrive bukser i hver sætning – tværtimod
- Skriv naturligt og helst noget som også kan være nyttigt for dine kunder (selvom de fleste nok springer henover den tekst)
- Brug gerne andre ord som folk måtte søge på, udover de/det primære søgeord. Men igen overdriv ikke med en masse synonymer, ental/flertal osv., hvis det ikke passer ind naturligt
- Pas på, at det ikke bliver for langt, så det tager for meget opmærksomhed, således at de første produkter ikke kan ses på skærmen når man kommer ind på siden
- Hvis du vil supplere med mere tekst, så skriv det evt. i bunden af siden – efter produkterne er vist
I vores webshop system finder du felterne til beskrivelse af produktkategorierne i fanen ‘Generelt’ hvor du har ‘Beskrivelse’ og ‘Ekstra beskrivelse’:
Indhold til produktsider
Når det gælder indhold på de enkelte produkter i din webshop skal dit udgangspunkt igen være, hvad folk måtte søge på, når de vil finde det specifikke produkt.
Det vil ofte være selve produktnavnet, men har du f.eks. kun et par røde bukser med blomster på, så kan du fint optimere til lige netop den søgning.
Produkter af kendte mærke bør optimeres til produktmærkenavnet sammen med produktnavnet eller den primære søgning. For eksempel optimere til søgningen ‘Hummel røde bukser’.
Udover at tænke på, at få indhold ind som søgemaskinerne forstår, skal du selvfølgelig også huske, at det i sidste ende gælder om kunderne, og hvilket indhold der kan få dem til at købe produktet i sidste ende. Det kan f.eks. være billeder, video, information om materialer osv.
Derudover gælder generelt de samme grundregler som for produktkategorier.
Du kan få mere hjælp til at arbejde med indhold på produkter i Golden Planets webshop system ved at klikke på links til hjælp i toppen af administrationen, når du er inde på redigering eller oprettelse af produkter. Nogle faner har også deres egen individuelle hjælp som her på den første fane ‘Generelt’:
Gode webtekster – fortalt på video
Her fortæller Brian Kristiansen fra Vestjysk Markting mere om at skrive gode tekster til web indhold: